نحوه نگهداری عسل طبیعی

Tuesday، ۳۰ Dey ۱۳۹۹

نگهداری عسل طبیعی فرایند بسیار ساده‌ای دارد. تنها کاری که برای تازه نگه داشتن عسل باید انجام بدهید انتخاب ظرف مناسب و قرار دادن آن در محلی خشک و خنک است. اگر قصد دارید عسل را به مدت طولانی ذخیره کنید می توانید آن را فریز کرده و بعدا از آن استفاده کنید.

نحوه نگهداری عسل طبیعی در کوتاه مدت

در صورت لزوم ظرف مناسبی انتخاب کنید. می‌توانید عسل خود را در همان ظرفی که خریده‌اید نگه دارید. اگر ظرفش خراب بود و یا چِکه می‌کرد آن را به ظرف دیگری منتقل کنید. هر یک از ظروف زیر برای نگهداری عسل مناسب هستند:

  1. ظروف پلاستیکی (پِت)
  2. ظروف شیشه‌ای
  3. کوزه دهان گشاد

نگهداری عسل در کابینت

مکانی را انتخاب کنید که دمای با ثباتی داشته باشد. عسل طبیعی بین دمای 10 تا 20 درجه سلسیوس بهترین ماندگاری را دارد. تغییر دما می‌تواند منجر به تیره شدن عسل و یا از دست رفتن طعم آن شود. مکانی مقاوم در برابر تغییر دما انتخاب کنید. قفسه‌های آشپزخانه معمولا مکان مناسبی است. ضمنا عسل طبیعی را از اجاق گاز و یخچال دور نگه دارید. این دو معمولا تغییر دمای ناگهانی دارند.

نگهداری عسل بدور از نور خورشید

عسل طبیعی را از نور خورشید دور نگه دارید. نور خورشید می‌تواند طعم، بو و رنگ عسل را تغییر دهد. بنابراین بهتر است عسل را در مکان تاریک نگه دارید. برای مثال از گذاشتن عسل روبروی پنجره خودداری کنید و آن را در کابینت قرار دهید.

مطمئن شوید که درِ ظرف را محکم بسته‌اید. شما باید میزان ورود هوا به ظرف را به حداقل برسانید. طعم عسل طبیعی می‌تواند تحت تاثیر هوا قرار بگیرد. همچنین می‌تواند رطوبت هوا را جذب کند که این مورد هم منجر به تغییر رنگ و طعم عسل طبیعی می‌شود.

نحوه نگهداری عسل طبیعی در بلند مدت

نگهداری عسل در فریزر

ظرفی برای عسل خود انتخاب کنید. اگر قرار است برای چند ماه از این عسل استفاده نکنید ممکن است شکرک بزند. اگرچه این اتفاق طبیعی و برگشت پذیر است اما می‌تواند برای بعضی افراد ناخوشایند باشد. برای جلوگیری از تبلور عسل می‌توانید آن را در فریزر نگه دارید. شما به ظرفی بزرگتر و با فضای بیشتر نیاز دارید چراکه عسل هنگام یخ زدن کمی حجیم‌تر می‌شود. اگر شما یک شیشه عسل خریده‌اید یا باید کمی از آن را مصرف و یا به ظرف بزرگتری منتقلش کنید.

برخی تمایل دارند از جایخی برای فریز کردن عسل استفاده کنند. با این روش هر وقت تمایل به خوردن عسل داشتید می‌توانید به راحتی یک تکه جدا کنید. می‌توانید عسل را در جایخی فریز کنید و سپس مکعب‌ها را در شیشه بریزید.

نگهداری عسل در یخچال

عسل خود را در فریزر قرار دهید. پس از انتخاب ظرف مناسب  آن را در فریزر قرار دهید. با این روش عسل طبیعی چندین سال قابل استفاده است.

اگرچه عسل در فریزر مدت زیادی بدون آسیب می‌ماند، بهتر است تاریخی که فریز کرده‌اید را روی شیشه درج کنید.

هنگام استفاده اجازه بدهید یخ آن آب شود. اینکار راحت است. شیشه عسل یخ زده خود را بیرون فریزر قرار دهید تا آهسته آب شود. برای سرعت بخشیدن به این فرایند تلاشی نکنید.